زنگ انقراض حيات وحش در درياچه اورميه به صدا درآمد

۱۰ آذر ۱۳۸۹

زنگ انقراض حيات وحش در درياچه اورميه
سليماني روزبهاني:
زنگ انقراض حيات وحش در درياچه اورميه به صدا درآمد
اورميه - خبرگزاري مهر: معاون مدير ملي طرح حفاظت از تالابهاي ايران با اشاره به ادامه روند خشكسالي و افزايش غلظت نمك درياچه اروميه، گفت: زنگ خطر انتقراض و از بين رفتن زيست حيات وحش اين درياچه به صدا درآمده است.

به گزارش خبرنگار مهر در اورميه، محسن سليماني روزبهاني پيش از ظهر چهارشنبه در در سمينار بررسي مسائل حوزه آبريز درياچه اروميه افزود: متاسفانه در صورت ادامه اين روند شاهد كاهش تعداد پرندگان مهاجر ورودي به جزاير درياچه اورميه و تالابهاي اطراف آن، بخصوص جمعيت فلامينگوها خواهيم بود.

وي با بيان اينكه تغييرات كاربري اراضي در حوزه تلابهاي كشور، تخليه فاضلاب شهري، روستايي و خشكسالي، تالابها را تحت تاثير قرار مي‌دهد، بيان داشت: افزايش نمك و مواد شيميايي در هوا براثر خشك شدن درياچه اروميه، تغيير زمان‌بندي فصل‌ها، افزايش ابتلا به سرطان، افزايش روزهاي بدون باران و تغيير در زمان كشت و برداشت از عوامل تاثيرگذار ادامه اين روند در منطقه خواهد بود.

معاون مدير ملي طرح حفاظت از تالابهاي ايران با يادآوري اينكه درياچه اروميه در حوزه سه استان آذربايجان غربي، آذربايجان شرقي و كردستان قرار دارد، اظهار داشت: اجراي طرحهاي توسعه اي در اين سه استان، در حال حاضر وضعيت درياچه اورميه را در نقطه بحراني قرار داده است.

سليماني روزبهاني متوسط تراز آبي درياچه اروميه را 127.37 مترمكعب اعلام و خاطر نشان كرد: هم اكنون تراز آبي درياچه اورميه حتي در متوسط‌‌‌ترين وضعيت نيز قرار نداشته و آب درياچه اورميه بيش از سه متر پايين‌تر از تراز اكولوژيكي آن است.

وي با اشاره به اينكه جمهوري اسلامي ايران عضو كنوانسيون تنوع محيط زيست و از جمله ميزبانان كنوانسيون رامسر بود، گفت: در اين راستا 23 تالاب در سايت رامسر ثبت شده و همه تعهدات در مجامع بين‌المللي مطرح شده و در حال اجرايي كردن پروژه‌ها هستيم.

اين مقام مسئول در ادامه سخنان خود افزود: ايران داراي هزار زيستگاه، 100 ايستگاه تالابي و 80 تالاب بين‌المللي بوده و نيز مسير عبور پرندگان مهاجر و زيست بومي مهم براي آنها است.

سمينار بررسي مسائل حوزه آبريز درياچه اروميه به ميزباني شركت آب منطقه اي آذربايجان غربي با حضور تمامي مديران شهرستاني و نمايندگاني از سازمانهاي جهاد كشاوري و حفاظت از محيط زيست در اورميه برگزار شد.



بؤلوم : تراختور یازار : elman 0 باخیش


 

بلاگا گؤره


    سلام
    عزيز گؤروشجو لر بلوقوما خوش گليبسينيز
    بو بلوقدا گؤزل آذربايجانيميزا گؤره يازيلار - شكيللر و.. اولاجاقدير
    هدفيميز ديليميزي قوروماق و آذربايجانا وفالي بير اؤولاد اولماقدير
    يوروملارينيزي گؤزله ييرم


سایغاج