تاريخچه هفت هزار ساله زبان توركي در آذربايجان

۲۶ بهمن ۱۳۸۹

تاريخچه هفت هزار ساله زبان توركي در آذربايجان

اين مقاله درسته چند ساله پيش نوشته شده ولي ارزش

هزاران بار تكرار را دارد

چندي قبل مقاله‌اي تحت عنوان زبان فارسي و گويش آذري در آخرين شماره نشريه دانشجويي مبين (شماره ششم – اسفند 1380 ) به چاپ رسيد كه سراسر تحريف واقعيت و توهين به زبان و فرهنگ ملت آذربايجان بود كه احساسات قشر طالب علم و دانش دانشگاه را جريحه دار نمود. لذا با اينكه تحريفات نام برده در حد نوشتن جوابيه نمي‌باشد، ولي به منظور آگاهي افكار عمومي دانشجويان تصميم به تنظيم نوشته‌اي كه هم‌اكنون در خدمتتان مي‌‌باشد گرفتيم. در ابتدا قبل از شروع بررسي تاريخي تركي بودن زبان مردم آذربايجان از حداقل هفت هزار سال قبل تا به امروز سخني چند با نويسندة محترم داريم.

نويسندة گرامي اطلاعات نادرستي كه جنابعالي سعي در تلقين آنها به خواننده داريد به پيرو سياستهاي شونيستي و پان فارسيستي رژيم پهلوي مي‌باشد، كه بعد از انقلاب اسلامي نيز ادامه دارد، البته از شدت آن كمي كاسته شده است. بنابراين جنابعالي مي‌توانيد از منابع بي‌طرف و بي‌غرض كه بعد از انقلاب به چاپ رسيده براي پي بردن به واقعيات‌هاي تاريخي استفاده نماييد.

همانطور كه آقاي خامنه‌اي در سفر اخير خود به استان اردبيل بيان داشتند رمز وحدت ملي ايران نه زبان فارسي بلكه دين مبين اسلام مي‌باشد، و لذا در گفتار و نوشتارهاي خود اين بيانات را مد نظر داشته باشيد و سعي در پياده نمودن سياستهاي فرسودة رژيم پهلوي نفرماييد.

همچنين توجه جنابعالي و امثالهم به اين آيه از قرآن بسيار ضروري مي‌باشد: «و من اياته خلق السموات و الارض و اختلاف السنتكم و الوانكم ان في ذالك لايات للعالمين» (سوره روم آيه 22)

ترجمه: از نشانه‌هاي او (خداوند) است، آفرينش زمين و آسمان و اختلاف زبانها و نژادها است، اينها آيات خداوند را براي انسان روشن مي‌سازد.

اما زبان مورد ادعائي نويسنده مقاله عنوان شده، وساير منابع وابسته به شوونيسم كه هيچگونه وجود خارجي ندارد و لازم به ذكر است كه اين زبان اختراع جاسوس و عامل انگليسي در ايران (احمد كسروي) مي‌باشد، كه ايشان نيم زبانهاي تاتي و تالشي موجود در بعضي از روستاهاي منطقه مرند را كه متكلمين آن حتي به چند هزار نفر هم نمي‌رسد را به عنوان زبان آذري تلقي كرده كه گويا زبان باستاني آذربايجان نيز بوده.البته اين ادعاها به هيچ گونه پايگاه علمي وابسته نيست، چرا كه كسي از گرامر، قواعد، دستورزبان،‌صرف و نحو زباني جعلي بنام آذري اطلاعي ندارد و قواعد آنرا تدوين نكرده از تاريخ رونق و ادامة حيات آن و كاربرد و قلمرو نفوذ ادعائي آن، فولكلور، داستان، افسانه و آثار برگزيدة نظم و نثر يا ... اثري ملموس ارائه نشده، از نقش زبان ادعائي (آذري) در ادبيات فارسي و زبان تركي و زبانهاي ديگر، ماقبل و مابعد آن چيزي در بين نيست و اگر واقعاً هست در كجا تدريس مي‌شود؟ كسي تا به حال آنرا ياد نگرفته و كسي ياد نداده و اگر وجود داشت، در هفتاد سال گذشته بدون شك در دانشكده‌هاي ادبيات خود، جزء دروس اجباري تدريس، و جزء مواد درسي مؤسسات عالي يا در برنامه درسي دبيرستانها قرار مي‌گرفت.1




بؤلوم : تاريخ-كولتور یازار : elman 0 باخیش

وجه تسميه اورميه

۲۵ آذر ۱۳۸۹

وجه تسميه اورميه

 

شكل صحيح نوشتاري اين شهر اورميه مي باشد نه اروميه،پس بنابراين نام اورميه متشكل از دو كلمه «اور» UR  و «ميه» MİYƏ مي باشد.جزء نخستين اين كلمه تركي است و در زبان تركي 5000 سال قبل به نام تركي سومري ،«اور» به معني شهر و آبادي بوده است به طوري كه پايتخت كشور سورمها نيز «اور» نام داشته است و اين به واسطه ي همانندي فرهنگي و زباني غرب آذربايجان تحت عنوان دولت آراتتا با سومريان بوده زيرا كه در آن زمان زبان تركي سومري حالت بين المللي داشته و در ملل همجوار چون آشور و كلده و سامي هم نفوذ كرده است.كلمه اور در نام شهر اورومچي در ايلت تركستان چين هم ديده مي شود و حتي بارزترين شكل اين كلمه،كلمه ي اورشليم است كه قسمت اوليه ي آن نشان دهنده ي نفوذ زبان تركي سومري به زبانهاي سامي و عبري است.

اما جزء دوم اين توپونيم «ميه»MİYƏ نام قومي از تركان بوده كه 4000 سال قبل در اين منطقه ساكن بودند و ميتاني نام داشتند.ميتاني ها به تأييد بسياري از مورخين از جمله مركوارت و هرتسفلد ساكنين اوليه ي اين خطه و ترك زبان بودند.پس «اورميه» را مي توان به «شهر قوم ميتاني» معني كرد.بنابراين وجه تسميه ي اورميه به معناي «شهر آب» يا «تبار ما» و يا هر اسم و معني ديگري اشتباه به نظر مي رسد.

گرد آورنده:ائلمان توران

برگفته از كتاب نام آوران اورميه

منبع:http://urmuyurdu.mihanblog.com/



بؤلوم : تاريخ-كولتور یازار : elman 0 باخیش

د ژ اقوام مانايي در تپه تاريخي قالايچي اورميه

۱۹ مهر ۱۳۸۹

  د ژ اقوام مانايي در تپه تاريخي قالايچي اورميه  

اروميه- خبرنگار آفرينش
در دو دهه اخير كه پژوهش هاي تازه باستان شناسي در آذربايجان غربي به صورت منطقه اي اجرا مي شود ،  مطالعاتي به منظور كسب اطلاعات جديد براي تكميل پژوهش ها و يا رفع مشكلات هيئت هاي باستان شناسي مشترك ايراني و خارجي كه سابقا در اين منطقه از شمال غرب ايران فعاليت داشتند ،  صورت گرفت .
قالايچي بخشي از اين پروژه هاست كه براي تكميل پروژه مطالعاتي تپه حسنلو و با هدف جمع آوري اطلاعات بيشتر از فرهنگ پادشاهي مانا درحوزه جنوبي درياچه اروميه كاوش مي شود .
تپه قالايچي در مجاورت روستايي به همين نام از توابع شهرستان بوكان قرار دارد كه به گفته كارشناسان و باستان شناسان ، مركز اقوام مانايي مي باشد كه در هزاره اول پيش از ميلاد با فرهنگ حكومتي پادشاهي زندگي مي كردند .
اين محل كهن و تاريخي در سال 1364 توسط بهمن كارگر باستان شناس مديريت ميراث فرهنگي آذربايجان غربي كه بررسي هايي را براي تعيين امپراطوري اورارتو و پژوهش هاي تازه بر مسيرهاي نظامي سارگون دوم پادشاه آشور در جنوب درياچه اروميه انجام مي داد ، شناسايي شد .
در فصل نخست كاوش يك يادمان سنگي به خط آرامي كهن از اين محل كشف شد كه تعلق اين محل را به "زيرتو" ، "زعتر" يعني مركز اقوام مانايي كه كرارا در كتيبه هاي آشور جديد از آن نام برده شده ، تائيد مي كند .
رسول بشاش كنزق اين كتيبه را خوانده و اخيرا آندره لومر آن را بازخواني كرده و در هر دو قرائت كه به چاپ رسيده ، واژه هاي "زعتر" ، "زيرتو" و "هالدي" ، به معناي خداي جنگ و بزرگ ترين خداي اورارتوها در كتيبه خوانده شده است.
در اين دوره از كاوش ها همچنين يك ساختمان بزرگ ستوندار با ديوارهاي عريض كشف شد و باعث شد ، ضمن انتخاب روش كار و آغاز منظم كاوش هاي علمي به طور مستمر ، برنامه بررسي اطراف محل نيز در كنار كاوش هاي علمي انجام پذيرد .
نهايتا پس از يك وقفه 15 ساله ، در دومين فصل از كاوش هاي قالايچي در سال 1378 دو محل ديگر كه هم دوره و در ارتباط با قالايچي بودند ، شناسايي شدند . اين دو محل ، دو دژ ديده باني و تقويتي به نام هاي سنگر و آربنوس مي باشند كه اين دو مكان نيز از طرف هيئت كاوش سازمان ميراث فرهنگي استان مورد شناسايي قرار گرفته است .
نمايان ساختن ساختمان بزرگ ستوندار در مركز تپه كه معبد مانايي در "زيرتو" است ، به دست آوردن اطلاعات بيشتر در مورد صنعت سفالگري ، معماري ، حجاري ، آجرهاي لعابدار منقوش با موضوعات متنوع اساطيري انساني ، گياهي ، حيواني و هندسي مربوط به تزئينات ابنيه ، شناسايي نظامي كوهستاني با عملكردهاي استحفاظي ، ديده باني و تقويتي در اطراف قالايچي و اطلاع يافتن از نحوه احداث جاده هاي نظامي ماناها نتايج قسمتي از دومين و سومين فصل حفاري در اين مكان بوده است .
در سومين فصل از كاوش هاي تپه قالايچي كه در سال 79 انجام گرفت ، هيئت كاوش موفق به كشف و شناسايي بزرگ ترين قلعه نظامي مانايي ها به نام قلعه جان آقا كه در ساحل شمال زرينه رود و در ارتفاعات كوه مجاور روستاي جان آقا از توابع شهرستان مياندوآب واقع است ، شدند و با در نظر گرفتن اهميت موضوع سريعا اقدام به نقشه برداري كلي از محل شد .
از ويژگي هاي اين قلعه كوهستاني كه مهم ترين قلعه نظامي در منطقه بوده ، مي توان به انتخاب مكان ، استفاده از مصالح سنگي بدون ملات در ساختمان دژ، بهره گيري از خط رابط براي تسهيل و تسريع حركت سربازان در قلعه و اسكان نيروهاي نظامي در فضاهاي داخلي تعبيه شده موجود در حصار دژ اشاره نمود .
گفتني است : هدف از كاوش تپه قالايچي، مطالعه بنيادي بر روي اقوام مانايي در حوزه جنوبي درياچه اروميه كه در هزاره اول پيش از ميلاد در حلقه اتحاد امپراتوري اورارتو و كشور موصاصير قرار داشته و متفقا عليه دولت آشور پيكار مي كردند .
دژ نظامي جان آقا با قالايچي يا زيرتو مركز اقوام مانايي هم دوره بوده و متعلق به هزاره اول پيش از ميلاد كه حفاظت شمال زيرتورا برعهده داشته است .
طول اين دژ بيش از 250 متر و ارتفاع ديواره هاي آن نيز با توجه به وضعيت منطقه بين 80 تا 180 سانتي متر متفاوت است كه در خط الراس نظامي به طرز بسيار ماهرانه اي بدون استفاده از ملات و با چيدن سنگ هاي بزرگ بر روي هم ساخته شده است .
اين قلعه به صورت خطي در كوه ساخته شده و دو ديوار پهن سنگي و با ستون هايي كه از آن به عنوان اتاقك جهت نگهداري سربازان ساخته شده تشكيل شده است . خط رابط حركت سربازان و هفت پيوند چهار گوش در فاصله هاي مشخص در جبهه بيروني از جمله مهم ترين بخش هاي اين دژ به شمار مي آيند و از خط رابط براي تسهيل و تسريع در حركت سربازان براي پوشش دادن نقاط ضعف دژ و از اتاق هاي پيون هاي آن براي اسكان نيروهاي نظامي در هنگام يورش دشمنان استفاده مي شد .
حفاري در تپه قالايچي بوكان با توجه به نيازهاي مطالعاتي در بخش شمالي كه بقاياي آن در كاوش هاي سال 78 و 79 و در مركز تپه ظاهر شده بود ، ادامه يافت .
نمودار شدن اتاق هاي منقوش به رنگ اخرا با كف هاي خشتي و آجري مزين در سكوي تنگه مركزي ، حياط وسيع مفروش با سنگ هاي قلوه و پله ها همه در بخش شمالي ساختمان مركزي از آثار معماري مكشوفه اين فصل كاوش بودند و مهم ترين يافته ها نيز عبارت است از آجرهاي منقوش لعابدار كه تصاوير انسان ، حيوان و حيوانات اساطيري و ساير موضوعات متنوع هندسي دارند .
تپه قالايچي مركز ماناها در جنوب درياچه اروميه ، طبقه اي فرهنگي با سه دوره كه به طور منظم روي هم قرار گرفته اند . اين مكان مربوط به دوره هاي دوم و سوم آهن و محلي كه فرهنگ پادشاهي مانا به طور بنيادي روي آن مطالعه مي شود .



بؤلوم : تاريخ-كولتور یازار : elman 0 باخیش

كاظم خان قطره اي از درياي غيرت مردم اورميه

۱۲ مهر ۱۳۸۹

كاظيم خان در سال 1246 هجري شمسي در روستاي قوشچي از توابع محال انزل اورميه ديده به جهان گشود. دوره جواني او مقارن با عمده ترين تحولات اجتماعي جامعه ايران يعني نهضت مشروطيت بود و از جهت بين المللي رقابت هاي امپراطوريها زمينه جنگ جهاني اول را فراهم ساخت. اهالي انزل كه در سطح وسيع به جهت كارگري به قفقاز و عثماني مي رفتند در بازگشت جوياي حال وقايع بودند كه در دول همجوار مي گذشت. به تبع رقابتهاي فوق آذربايجان غربي به خصوص منطقه انزل به عرصه تاخت وتاز سربازان روس و دولت هاي بيگانه تبديل شده بود و در اين ميان منطقه انزل به لحاظ بافت خاص اجتماعي و گردنه قوشچي مورد توجه بيگانگان بود و در مبارزه ميان آنان آنچه غارت مي شد اهالي انزل بود و آنچه كه از آن نشاني نبود حاكميت دولت مركزي ايران بود و مردم از نعمت امنيت بي نصيب بودند.

" كاظم خان" با شجاعت كه پشتوانه درايت وي در امور بود با قطع اميد از حكومت مركزي خود به ساماندهي اهالي غيور منطقه جهت مقابله با اجانب پرداخته و در راه حفظ ناموس ودين مبارزه پيگيري را بنيان نهاد.

كاظم خان در جريان خلع سلاح مردم توسط روس ها از باز پس دادن اسلحه ها خودداري ورزيد و در كوه هاي اطراف پنهان گشت.

سال 1296 مصادف بود با تخليه منطقه از نيروهاي نظامي روس اما اينبار متاسفانه نوبت آسوري هاي رانده شده از كشور عثماني بود كه بلاي جان مردم منطقه شدند. در اين تاريخ ده ها هزار نيروي تا دندان مسلح آسوري مشهور به ( جيلوها) مجهز به توپ و مسلسل بعد از كشتار و قتل مردم در اورميه و عسگر آباد به قوشچي يورش مي آورند. كاظم خان با شجاعت و جان نثاري ياران خويش و با مقومت و پايداري سرسختانه تنها توانسته بود حدود نصف مردم قوشچي و قره باغ را از قتل عام آنان برهاند و در جزيره اي كه بعدها به ( كاظم خان داشي) معروف گرديد حفظ نمايد.

سال 1297 ه.ش بخصوص براي اهالي انزل سال مصيبت باري بود. باقيماندگان قتل عام مذكور گرفتار بلاي قحطي و گرسنگي شده بودند و مردم اورميه و انزل شايد بدترين مصيبت تاريخ را در جلوي چشمان خود و با تمام وجود درك مي كردند. در تحت چنين شرايط و اوضاع نابساماني " كاظم خان " با درايت خاص خود از فشار قحطي بر مردم كاست.

اما در همين زمان ها اشرار مسلح وابسته به بيگانه به طور وسيع سازماندهي مي شدند كه يكي از اين جريانات در آذربايجان قضيه ( سيميتكو) بود.

كاظم خان در جنگ هايي كه با نيرو هاي سيميتكو داشت بار ديگر مجبور گرديد كه اهالي را به جزيره كوچك و سنگ كاظم داشي هدايت كند و اينبار اهالي به مدت شش سال در اين جزيره سنگي به مقاومت و اقامت پرداختند و در اين مدت ايثار و فداكاري هايي كه انجام مي شد شايد در طول تاريخ كم نظير باشد. و از سويي ديگر وجود كاظم خان پشتوانه محكم و گرمي براي اهالي منطقه بود.

واين جنگ ها عاقبت با پيروزي قطعي كاظم خان و پاكسازي منطقه از دست اكراد پايان يافت اما اين پايان كار نبود و از سويي ديگر كاظم خان به پيشنهاد كنسول انگليس جواب رد داد و در نهايت اين مرد رشيد در پيكاري نابرابر با نيرو هاي رضاخان و ياغيان منطقه بعد از شش سال درگيري به واسطه انفجار بمب دست ساز خويش در سال 1302 ه.ش در جزيره معروف كاظم داشي جان به جان آفرين تسليم كرد.

منابع:

http://oxtay1.blogfa.com/

وبلاگ آلما يولو

ائلمان توران
Güney Azərbaycan-Urmu: Kazim Xan Daşi  ...

آثار به جا مانده از محل زندگي كاظم خان واقع در شمال شهر قوشچي



بؤلوم : تاريخ-كولتور یازار : elman 1 باخیش

1 |

 

بلاگا گؤره


    سلام
    عزيز گؤروشجو لر بلوقوما خوش گليبسينيز
    بو بلوقدا گؤزل آذربايجانيميزا گؤره يازيلار - شكيللر و.. اولاجاقدير
    هدفيميز ديليميزي قوروماق و آذربايجانا وفالي بير اؤولاد اولماقدير
    يوروملارينيزي گؤزله ييرم


سایغاج